Peygamberlerden birini görmek rahmet ve nimete, hürmet ve itibara, devlet ve saadete, muvaffakiyet ve zafer bulmaya, öncü ve liderliğe, dinde kuvvete, dünya ve ahirette esenlik ve hayra; Gerek yaşıyor gerekse vefat ettiği halde bir peygamberi ziyaret etttiğini görmek salih kimseler için ziyade takvaya, fasık ve günahkar için bereket ve hayra, af ve bağışlanmaya, Peygamberi sevinç ve tebessüm eder halde görmek izzete, üstün gayrete ve zafer bulmaya; üzüntülü ve gazaplı görmek, sonu sevinç ve sürur olan üzüntü ve hastalığa, Peygamber görmek hikmet ve feyze, cennet ehlinden olmaya, Rüyada peygamber olduğunu görmek musibetlere tahammül etmeye, işlerinin sonunun iyi olmasına yahut şehid olarak ölmeye, Peygamberlerden birinin kendisini dövdüğünü gören kimsesalih biri ise ahirette arzularına kavuşmasına, Peygamberin kendisine bir şey verdiğini görmek büyük hayır ve insanlara, Bir peygamberin kabrini kazdığını görmek onun sünnetine ve sanatına uymaya, Peygamberde görülen nakıslık ve çirkinlik, kişinin dinindeki eksiklik ve noksanlığa, Bir peygamberin şeriat dışı bir emir vermesi, rüya sahibinin dini emirlere muhalefet yapmaması yönünde uyarılmasına delalet eder. (Rüyada görülen peygamber biliniyorsa, onun isminin geçtiği maddeye bakınız. Mesela Peygamberimiz görülmüş ise, Muhammed (a.s.) maddesine, Hz. Yusuf için Yusuf (a.s.) maddesine bakılmalıdır.)

Rüyada bir peygamber görmek, hayra işarettir. Bu rüya, rüya sahibinin her türlü zorluğu aşması için Tanrıdan destek göreceği anlamına gelir.

Rüyada peygamberin kendisine bir şey verdiğini görmek, büyük hayır ve insanlara; bir peygamberin kabrini kazdığını görmek, onun sünnetine ve sanatına uymaya; peygamberde görülen nakıslık ve çirkinlik, kişinin dinindeki eksiklik ve noksanlığa işarettir.

Rüyada bir peygamberin şeriat dışı bir emir vermesi, rüya sahibinin dini emirlere muhalefet yapmaması yönünde uyarılmasına delalet eder. (Rüyada görülen peygamber biliniyorsa onun isminin geçtiği maddeye bakınız. Mesela Peygamberimiz görülmüş ise ‘Muhammed (A.S.)’ maddesine, Hz. Yusuf için ‘Yusuf (A.S.)’ maddesine bakılmalıdır.)
Rüyada herhangi bir peygamberi görmek, hayra işarettir. Bu rüya, rüya sahibinin her türlü zorluğu aşması için Allah’tan destek göreceği anlamına gelir. Kişinin hayatının çok güzel olacağına işarettir. Peygamberin ismine göre de yorumlanır.
Rüyada nebilerden herhangi birini görmek, babaya işarettir. Çünkü baba da çocuğuna nebi gibi şefkatli davranır ve onun ne dünya da ne ahirette azap çekmesini istemez. Peygamber, hocaya da işarettir. Zira hoca da öğrencisini Peygamber terbiyesi ve ilmi yetiştirir. Aynı zamanda Peygamber Kur’an öğreten bir muallime de işarettir, denilmiştir. 

Rüyada peygamberlere yakışan vasıfta onları görmek; onların arkasında namaz kılmak, onlara uymak ve arkasından gitmek, peygamberin verdiği bir şeyi yemek veya peygamberden bir şey öğrenmek veya bir haber almak, peygambere tabi olmaya ve yolunda gitmeye işarettir. Bunların aksinin görülmesi ve peygamberin önüne geçilmesi ise, gören şahsın bidat sahibi olduğuna ve sapıklık içinde bulunduğuna işarettir. 

Rüyada peygamberin görülmesi, alim, hakim, hatip ve terbiyeciye işaret edeceği de söylenmiştir. Çünkü bu insanlar halkı Allah yoluna davet ederler. Peygamberin güzel bir şekilde görülmesi, onun ümmetinin iyi işler yaptığına ve peygamberinin yolunda gitmelerine, peygamberin üzüntülü ve iyi sekilde görülmemesi ise, ümmetinin fesat ve bidat içerisinde bulunması ile tabir edilir. 

Rüyada peygamberlik iddiasında bulunduğunu gören kimse, durumuna göre bir memuriyete girer, mesela hakimlik görevi bekliyorsa hakim olur; öğretmenliği bekliyorsa öğretmen olur. Bunlardan hiçbirine ehil değilse, batıl bir iddiada bulunmuş olmakla beraber, devlet adamlarından birisi vasıtasıyla ona bir bela isabet eder. 

Bir kimse rüyada nebilerin bir yerde olduklarını görse ve oranın halkı da savaş halinde iseler, düşmanlarına galip gelirler. Eğer kıtlık içinde iseler, Allah (C.C.), onları sıkıntı, keder ve üzüntüden kurtararak sevindirir. Peygamberlerden birinin elbisesini giydiğini gören kimse, devlet adamı ise saltanat ve devlete kavuşur; talebe ise, büyük bir dereceye nail, fazilet ve delilleri açık olur. 

Rüyada nebi olduğunu gören kimse, şehit olarak ölür. Yahut rızkı noksanlaşır. Musibetlere tahammül eder. İşinin sonu zaferle neticelenir. İyilikle emredip kötülükten insanlar sakındırır. Bir kimsenin rüyada ibadet, taat, iyilik ve ihsan gibi nebilerin bazı amellerini yaptığını görmesi, mütedeyyin ve imanlı bir insan olduğuna işarettir. Fakir, müflis veya işi zor olan bir kimse, peygamberlerden birisini görse, Allah (C.C.) o şahsın işlerini kolaylaştırır ve o peygamber sebebiyle onun işleri biter. 

Nebileri rüyada görmek, iki şekilde olur. Rüya sahibi o nebiyi ya kendi şekliyle görür ki, bu halde rüya sahibinin iyi halli, izzetli, şöhretli ve ona düşmanlık eden kimseye galip gelmesine yahut o nebinin durumunu ve yüzünü tozlu ve değişik görür ki, bu halde rüya sahibinin kötü haline ve ona gelecek sıkıntıya, sonra da Allah (C.C.)’ın onu o sıkıntıdan kurtarmasına işarettir. 

Din adamları tarafından yapılan bazı yorumlar ise  şöyle;

Rüyada Peygamber efendimiz Muhammed aleyhisselamı hakiki şekliyle gören, muhakkak Onu görmüş olur. Çünkü şeytan Onun şekline giremez. Fakat şeytan başka şekle girip görünebilir. Resulullah efendimizi tanımayan kimsenin, bunu ayırması kolay olmaz.

Bazı âlimler de, (Peygamber efendimizi değişik şekilde görmek, yine Onu görmek olur. Fakat bu, o kişinin dindeki noksanlığına alamettir. Peygamber efendimizi rüyada gerçek şekliyle gören ve mümin olarak ölen herkes Cennete gider) buyurmuşlardır.

Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Beni rüyada gören, gerçekten beni görmüştür. Ben her surette görünürüm.) [Deylemi]

(Beni rüyada gören, gerçekten beni görmüştür. Çünkü şeytan benim şeklime giremez. Ebu Bekri Sıddıkı gören de, gerçekten onu görmüştür. Şeytan onun da suretine giremez.) [Hatib]

(Beni rüyada gören, uyanıkken görmüş gibidir.) [İbni Mace]

(Beni rüyada gören, Cehenneme girmez.) [İbni Asakir]

Abdülgani Nablüsi hazretleri buyuruyor ki:

İbni Sirin'e göre, rüyayı gören, Resulullahı vefatı zamanında bulunduğu şekil üzere görmüşse hakikaten onu görmüş demektir. İbni Arabi hazretleri gibi bazı âlimler ise, (Resulullahı hayatta bulunduğu şekilde görmek şart değildir) dedi. Resulullahı bilinen sıfatları üzere görmek, bizzat Peygamber efendimizi görmektir. Bilinen sıfatlardan başka şekilde görmek, Resulullahın misalini idrak etmektir.

Peygamberlerin cesetleri yer değiştiremez. Bundan dolayı Peygamber efendimizi bulunduğu surette görmek, Onun hakikatini idrak etmektir. Vasıflarından başka bir şekilde görmek ise, misalini idrak etmektir.

Kadi İyad'a göre, Resulullahı bilinen sıfatından başka bir şekilde görenin rüyası tevile, tabire muhtaçtır. İmam-ı Nevevi ise, (sahih olan rüyayı gören her iki surette de Resulullahı hakikaten görmüştür. İster bilinen sıfatı üzere, isterse bilinen sıfatından başka bir surette görsün) dedi.

Resulullahın gençlik, orta yaşlılığı ve ihtiyarlık zamanlarında ve ömrünün sonunda olan bilinen suret ve sıfatlarından biri üzerine görülen rüya tabire muhtaç değildir. Eğer bunlardan birine benzemiyorsa, tabire muhtaç olur. Bunun için bazı tabircilere göre, bir kimse, Resulullahı yaşlı görse, selamete erişmeye; genç görse, bu kimsenin iyi hâlli oluşuna, şöhrete erişmesine ve onun düşmanına galip gelmesine delalet eder. Tebessüm ettiğini görse, rüya sahibinin sünnet-i seniyeye uyduğuna delalet eder.

Resulullahı kızgın bir şekilde görmek, o kimsenin hâlinin kötü olmasına delalet eder. Güzel bir surette görmek, rüya sahibinin dince güzelliğine, mübarek bedeninde noksanlık görmek, rüyayı görenin noksanlığına delalet eder. Çünkü Resulullah gayet parlak bir ayna gibidir ki, o aynaya bakan kendi şeklini görür.

Resulullahı böyle uygun şekillerde görmekte büyük faydalar vardır. Çünkü Resulullahı bu durumda görmekle rüyayı görenin durumu bilinir ve gafletten uyanır. Diğer peygamberleri de rüyada görmek böyledir. Çünkü şeytan, peygamberlerin ve melaikenin suretine giremez. Rüyada Resulullahı görenin durumu iyi ve gönlü şen olur. Eğer o kimse üzüntülü ve kederli ise, üzüntü ve kederinden kurtulur veya hapis ise hapisten çıkar.

Resulullahı görenler, muhasara altında veya kıtlık içinde iseler onlar bu gibi durumlardan kurtulur ve mazlum iseler zafere kavuşurlar. Eğer korku hâlinde iseler emin olurlar.

Resul-i ekremin kendisine teveccüh gösterdiğini veya bir şey öğrettiğini yahut namazında ona iktida ettiğini yahut Resulullah'ın güzel bir şey yedirdiğini veya layık bir elbise giydirdiğini, veya ona hayırlı dua ettiğini gören, iyiliği emreden ve kötülüğü nehyeden kişi olur. Rüyayı gören âlim ise, ilmi ile amel eder. Âbid ise, feyze kavuşur. Günahkâr ise, tevbe eder, kâfir ise, hidayete erer.

Rüya sahibi korku içinde ise, düşmanlarından emin olur. Kendisine şefaat edilir. Çünkü Resulullah efendimiz şefaat sahibidir.

Rüyada Resulullahı görmek, sözünde doğru ve vaadinde durmaya delalet eder. Bazen de büyük bir makama nail olur. Rüya sahibi yolcu ise ve kuraklık çekiliyorsa, yağmurun yağmasına delalet eder. Çünkü su bulunmayan yerde, Resulullahın mübarek parmakları arasından su akmış idi.

Resulullah bir yerde rengi değişmiş veya bir a'zası noksan görülürse, bu rüya o yerde dinin zayıflamasına ve bid'atin meydana çıkmasına delalet eder. Resulullahın üzerinde eski elbise görmenin tabiri de böyledir.

Resulullahın vefat ettiğini görenin kendi akrabasından şerefli bir zatın vefatına delalet eder. Eğer Resul-i ekremin bir yerde cenazesini görse, orada büyük bir musibet olur.

Resulullahın, kendisine dünya malından veya yiyecek ve içecek bir şey verdiğini gören, verilen şeyin şerefi nispetince erişeceği bir hayra delalet eder. Bir kimse rüyada onun mübarek elbiselerinden birini giyse veya Peygamber efendimiz kendisine elbisesini verse, o kimse mülke erişir. Fakir ise, zengin olur, bekârsa evlenir.

Resulullahın sürme çektiğini gören, dininde salih olur. Onun çok güzel olduğunu görmek, rüya sahibinin çok dindar olduğuna delalet eder. Resulullahı buğday benizli gören, heva ve hevesi terk eder, tevbe etmeyi tercih eder. Beyaz tenli olduğunu gören, Allah’a tevbe eder. Güzel amel yapar ve yolunu düzeltir.

Resulullahın sakal-ı şeriflerinin siyah olduğunu ve beyazlık bulunmadığını gören, sevinç ve büyük bir ucuzluğa kavuşur. Sakalına aklık karıştığını görenin kuvvetli oluşuna ve düşmanına galip gelmesine delalet eder.

Resul-i ekremi kendi mescidinde veya harem-i saadetinde gören, kuvvet, izzet ve yüceliğe erişir. Resulullahın kabri şerifini gören, zengin olur, hapis ise kurtulur. Kabr-i şerifi ziyaret ettiğini gören, büyük bir mala erişir.

Resulullahın peşinden yürüdüğünü görenin, sünnete uyduğuna delalet eder. Resulullahı ayakkabısız görse, rüya sahibinin cemaatla namazı terk ettiğinden, ona, cemaatla namaz kılması için emrettiğine delalet eder. Resulullahın mestlerini giydiğini görmesi, Resulullahın o kimseye Allah yolunda cihad yapması için emrettiğine delalet eder.

Resulullah ile müsafeha yaptığını görenin sünnet-i Resulullaha uyduğuna delalet eder. Resulullah kendisine rüyada hurma ve bal gibi güzel ve hoş bir şey ikram etse, Kur'an-ı kerimi ezberler ve ona verilen şey miktarınca ilim elde eder.

Rüyada baba ile kavga etmek, konuşmak, babanın yüzünü asık görmek ne anlama gelir Rüyada baba ile kavga etmek, konuşmak, babanın yüzünü asık görmek ne anlama gelir

Peygamber efendimizin hutbe okuduğunu gören, iyilikle emir ve kötülükten nehyeder. Resulullahın kendisine bir şey verdiğini gören kimse, ilme nail ve hakka tâbi olur. Resulullahın kendisine verdiği şeyi almadığını görse, o kimse bid'at işler.

Resulullahı uzun boylu bir delikanlı suretinde görmek, insanlar içinde çıkacak fitneye delalet eder. Resul-i ekremi yaşlı bir şekilde görse, insanların afiyette olmalarına delalet eder. Resulullahın kendisine kızdığını veya kendisiyle mücadele ettiğini veya sesini onun sesinden daha fazla yükselttiğini görenin, dinde çıkaracağı bir bid'ate delalet eder. Resulullahın herhangi bir yerde vefat ettiğini gören, o sene orada vefat eder.

Editör: Merve Kiraz