Bazı filmler vardır bittiğinde etkisinden kurtulamazsınız. Konusundan oyunculuğuna hatta müziğine kadar sizi alıp götürür. İşte çağrı da tam manasıyla böyle bir film. İslam tarihi açısından objektif ve tarihi olaylara bağlı kalmış ender yapımlardan birisi olan, İslamı 1976 yılının imkânlarına göre oldukça başarılı bir şekilde anlatan film, izlenmesi gereken ibretlik bir başyapıt niteliği taşıyor. Üst düzey oyunculuk ve senaryo ile sahneye yansıtılan bu efsaneyi kesinlikle önyargısız inançlı veya inançsız her kesimin izlemesini tavsiye ediyoruz. işte filme dair bilmeniz gerekenler;

Çağrı 653X960

Film,  Suriye asıllı Amerikalı yönetmen Mustafa Akkad'ın yönettiği, İslam'ın doğuşunu konu alan 1976 yapımı epik filmdir. Filmde Muhammed peygamberin yüzü hiç gösterilmemiş, sadece bazı olaylar onun gözüyle aktarılmıştır.
Arapça ve İngilizce versiyonları ayrı ayrı çekilen Çağrı, İslam'ın erken dönem tarihine bir giriş niteliği taşımakta. Filmin oyuncu kadrosunda Anthony Quinn, Irene Papas, Michael Ansara, Johnny Sekka, Michael Forest ve André Morell yer almış. Film, Libya, Fas, Lübnan, Suriye ve Birleşik Krallık arasında uluslararası bir ortak yapımdı.

150 yıllık serüven! Türk Edebiyatının en iyi 100 romanı 150 yıllık serüven! Türk Edebiyatının en iyi 100 romanı

Film, Maurice Jarre tarafından bestelenen müzikleriyle 50. Akademi Ödülleri'nde En İyi Özgün Müzik Akademi Ödülü dalında aday gösterildi. Ancak ödülü Yıldız Savaşları filmine yaptığı müzikle John Williams kazandı.

Çağrı Temmuz 1976'da Londra West End'de gösterime girmeden beş gün önce, bir sinemaya gelen tehdit telefonları Akkad'ın filmin adını Muhammed, Allah'ın Elçisi’nden Çağrı’ya çevirmesine neden oldu. Bu değişiklik 50 bin sterline mal oldu. Film Mısır, Kuveyt ve Suudi Arabistan'da yasaklandı. Filmin Amerika Birleşik Devletleri'ndeki dağıtımını Irwin Yablans yaptı.

Filmin Amerika Birleşik Devletleri'nde gösterime girmesi planlanırken, siyahi milliyetçi İslam Ulusu'ndan ayrılan ve kendilerine Hanefi Hareketi adını veren bir grup, B'nai B'rith'in Washington, D.C. şubesini kuşatma altına aldı. Anthony Quinn'in filmde Muhammed'i canlandırdığı yanılgısına kapılan grup,[14] filmin gösterimi iptal edilmezse binayı ve içindekileri havaya uçurmakla tehdit etti. Film gala günü sinemalardan çekildi, ancak kuşatma sona erdikten sonra gösterime devam etti. Akkad filmi Hanefi Müslümanlara göstermeyi teklif etti ve hakaret edici bulmaları halinde filmi yok edeceğini söyledi.

Filmin maliyetlerini karşılaması için 35 milyon dolar hasılat elde etmesi gerekiyordu. Ancak vizyonda kaldığı süre boyunca sadece 5 milyon dolar kazandı ve bunun 2 milyon doları ABD'den geldi.

Çağrı filminin yaşanmış hikayesi

7. yüzyılın ilk çeyreğinde Arap Yarımadası'nın Mekke şehrinde herkesi olumlu veya olumsuz etkileyen bir hadise gerçekleşir. Tüccarlık yapan Muhammed, günün birinde peygamberliğini ilan eder. Kısa zamanda birçok dost edinen, fakat dostlardan daha çok düşman edinen Muhammed, kendisine inananlarla birlikte Medine'ye göç eder.
Medine'de büyük Müslüman orduları kurarak aralıklarla Mekkeli müşriklerle ve diğer Araplarla mücadeleye girerler. Bedir Savaşı, Uhud Savaşı ve Hendek Savaşı ile Mekkelilerin gücü kırılır. En nihayetinde, 630 yılında Muhammed, büyük bir Müslüman ordusunun başında Mekke'yi fetheder.

Filmin oyuncu kadrosunda kimler var?

    Anthony Quinn    
    Irene Papas    
    Michael Ansara    
    John Bennett    
    Johnny Sekka    
    Garrick Hagon    
    André Morell    
    Bruno Barnabe    
    Martin Benson    
    Michael Forest    
    Donald Burton    
    Neville Jason    
    Damien Thomas    
    Rosalie Crutchley    
    Robert Brown    
    Earl Cameron    
    Mohamed Hassan Al Joundi    
    George Camiller    
    Nicholas Amer    
    Michael Godfrey    
    Ewen Solon    
    Wolfe Morris    
    Ronald Leigh-hunt    
    Leonard Trolley    
    Peter Madden    
    Ronald Chenery    
    Gerard Hely    
    Habib Ageli    
    Abdellah Lamrani    
    Elaine ıves-cameron    
    Mohammad Al-gaddary

Film nasıl ortaya çıktı?

Mustafa Akkad 1967 yılında Muhammed ve İslam'ın doğuşu hakkında bir film yapmayı düşündü. Filmin H.A.L. Craig tarafından yazılan senaryosu, El-Ezher Üniversitesi'nde akademisyen olan Tevfik el-Hakim tarafından tümüyle onaylandı. Ancak bir süre sonra filmin onayı iptal edildi ve film "İslam'a hakaret" olarak nitelendirildi. Mısır ve Suriye'nin Birleşmiş Milletler nezdindeki daimi temsilcileri İsmet Abdülmecid ve Muvaffak Allaf, filmi İslam'ı tasvir şekli için övdü.Müslüman olan yönetmen Akkad, Çağrı’yı yaratırken İslam'a ve İslam'ın Muhammed'i tasvir etme konusundaki görüşlerine saygılı olmak amacıyla din adamlarına danıştı.

Film için Kuveyt, Libya, Fas, Suudi Arabistan ve Amerika Birleşik Devletleri'nden 10 milyon dolar toplandı ve filmin nihai bütçesi 17 milyon dolar oldu. Akkad, 1974 yılında 300 kişilik bir ekip, hem İngilizce hem de Arapça versiyonlar için 40 oyuncu ve kalabalık sahne çekimleri için 5.000'den fazla kişiyle çekimlere başladı. 700 bin dolara Marakeş yakınlarında Mekke'nin replikası inşa edildi. Michael Ansara'ya göre filmin başrol oyuncusu Anthony Quinn'e 1,5 milyon dolar ödendi. Muhammed Ali yönetmen Akkad'dan ısrarla Bilal rolünü oynamak istemesine rağmen Akkad rolü Johnny Sekka'ya verdi. Sekka, verdiği bir demeçte bu konu hakkında “Akkad'ın Bilal rolünü oyunculuk deneyimi olan bir Müslümanın oynamasını istediğini” ve “Ali'nin Bilal gibi işkence ve kötü muamele görebileceğine insanlar nasıl inananabilirdi ki?” şeklinde yorumda bulundu.

Fas'taki çekimler Nisan 1974'te başladı ancak Fas Kralı II. Hasan'ın Suudi Arabistan Kralı Faysal tarafından baskı altına alınması nedeniyle film ekibi 5 Ağustos'ta Fas polisi tarafından çekimlerin durdurulmasına zorlandı. Bunun üzerine Akkad, Muammer Kaddafi'ye kurgulanmamış filmi gösterdikten sonra Libya'da çekim yapma izni aldı ve Ekim 1974'ten Mayıs 1975'e kadar çekim yaptı. Kaddafi, Akkad'dan Ömer Muhtar'ın hayatını konu alan bir film de çekmesini istedi. Akkad, Çağrı’nın İngilizce ve Arapça versiyonlarını farklı oyuncularla aynı anda çekti.

Filmde Muhammed'in içkinliğini temsil etmek için karakterlerin Muhammed'le olan sahnelerinde kamera üzerinde bir ampul kullanılmıştır. Akkad'ın arkadaşı olan İslam alimi Halid Ebu el Fadl, Muhammed'in tasvirini "Peygamberi göstermeden bir insan haline getirmenin bir yolunu bulmak - bu fikir dahiceydi" diyerek övmüştür.
Akkad 1976 yılında verdiği bir röportajda filmi Batı ve İslam dünyaları arasında köprü kurmanın bir yolu olarak gördüğünü belirtmiştir:

Filmi yaptım çünkü bu benim için kişisel bir şeydi. Bir film olarak yapım değerlerinin yanı sıra hikayesi, merak uyandırması, draması var. Tüm bunların yanı sıra kişisel bir şey olduğunu düşünüyorum; Batı'da yaşayan bir Müslüman olarak İslam hakkındaki gerçekleri anlatmanın benim görevim olduğunu hissettim. Bu 700 milyon takipçisi olan bir din, ancak hakkında bu kadar az şey bilinmesi beni şaşırttı. Bu köprüyü, bu boşluğu batıya taşıyacak hikayeyi anlatmam gerektiğini düşündüm.

Kaynak; www.sinemalar.com - www.beyazperde.com - https://tr.wikipedia.org/

Editör: Merve Kiraz